Sider

tirsdag den 25. december 2018

24. December



24. December
Juleaften.

Tiden som synes så uendelig langt væk,
tankerne om alt der skulle nåes,
maden der skal være klar,
gaverne som skal laves færdig,
pakker som mangler lige en bestemt farve gavebånd,
mandlerne som absolut ikke må smuttes
og så dem der skal smuttes,
nydelsen af den gode julemad,
utålmodigheden over hvem som får 
mandelgaven
og ikke mindst,
hvad mon der gemmer sig
under det fine gavepapir ?

Spænding lige til det sidste,
heldigvis skal tiden ikke trækkes længere ud,
nu er det om at være i det.

Og nu er der så næsten et helt år til
den næste jul.

Julen er for mig osse tiden til eftertænksomhed,
tiden til stilhed,
 tanker til dem som står mig nær,
og tanker til dem som engang var mine nære.

Denne julens komme,
har stået på efterlysning af min skønne 
julestjerne,
som jeg fandt inde i det Grønlandske hus i København,
for et år siden.
Endnu er den hvor jeg må ha' lagt den,
da der blev pakket ned efter sidste jul. 
En ny julestjerne kom op at hænge,
dog under kritik,
da dens spidser ikke 'var som de skulle være'.
Heldigvis er lyset i den
så smuk,
når det begynder at mørkne udenfor.
For ligesom i Grønland,
lyser den op når den tændes.


Her kan du kikke lidt tilbage på dagene op til jul.
Det er små ting der kan laves for sjov,
enten med børn eller børnebørn, 
eller bare for hyggens skyld.
Småting der kan hænges i vinduerne, 
på væggen, pynt til bordet, på juletræet 
eller hvor man nu ønsker det.
Dertil, så er det osse rart med lidt godt til ganen,
i form af småkager, eller den grønlandske julekage.




Med den grønlandske hymne GUUTERPUT
ønsker jeg alle en 
 Glædelig Jul 
Tamassi Juullimi Pilluaritsi
Bag dagens låge i dag, gemte der sig et billede af 
det nyfødte barn
i forældrenes favn.
 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar