Sider

onsdag den 18. december 2019

18. December




Jul og traditioner
hænger uløseligt sammen
på så mange forskellige områder
og med tiden kommer nye traditioner til. 
Hvert år i december måned,
bager jeg den grønlandske julekage
og julekage har jeg ~ vistnok ~ spist til DR1's
julehilsen til Grønland, 
Men lige nu kunne jeg altså ikke vente længere
og gik igang med at bage den. 
og som altid, 
havde jeg min Aanaa ~ farmor ~ i tankerne. 
Hun var en knag til at lave mad 
og til at bage. 
Hendes julekage eller fødselsdagsgave, 
var udover rosiner, 
sukat og pomerans, 
osse fyldt med syltede kirsebær. 
Disse var jeg så fascinerede af, 
og synes det var så synd at de blev skåret over
når man skulle have sig en skive af julekagen.


En anden ting jeg osse ynder i juletiden, 
det er Disse pinde med kandis. 
Som barn drak jeg the hos min Aanaa 
og dyppede små stykker kandis i theen. 
Theen blev hældt op i en tekop, 
for derefter at blive hældt op i en underkop
og med tre fingre under underkoppen, 
blev theen slubret  med kandis til. 
Her til aften
 nøjes jeg dog med kun at drikke theen af et krus
og så med kandis på en pind til. 




Bag dagens låge, gemte der sig
 en pige som holder en buket blomster i den ene hånd
 og et horn i den anden hånd, 
som hun trutte i. 


God jule ~ hygge til jer derude. 


~ håber på tider, hvor jeg igen kan sætte billeder ind ~


Ingen kommentarer:

Send en kommentar